Page 7 - UM0097-Rastlose-Liebe-Beethoven-Goethe-Nieuwenhuizen
P. 7

5
               maakt van een ander belangrijk werk voor koor en orkest.  Hij heeft het dan over zijn toonzetting
                                                        6
               ꞌMeeresstille und glückliche Fahrtꞌ Opus 112   en over de reizen die hij wilde maken om eventueel
                                           7
               Goethe nogmaals te ontmoeten .

               Beethovens schets van ꞌRastlose Liebeꞌ Unv 22 bestaat maar liefst uit 149 maten, waarbij ik wel moet
               aantekenen  dat  sommige  maten  niet  volledig  zijn  uitgeschreven  en  sommige  maten  twee  keer
               voorkomen.  Maar  het  laat  onverlet  dat  de  componist  de  hele  melodie  en  de  complete  tekst  heeft
               uitgeschreven.  Ook  geeft  hij  op  verschillende  plekken  de  ritornellen  aan  voor  de  piano  alsmede
               aanwijzingen voor tempoverschillen en ritenuti. Al deze aanwijzingen heb ik gerespecteerd en dus niet
               zelf toegevoegd. Beethoven herhaalt soms woorden en dat is waarschijnlijk de invloed van de Italiaanse
                                                     8
               stijl die in Wenen erg werd gewaardeerd.  Hij zou uiteindelijk ook les gaan krijgen van de beroemde
                                     9
               componist Anton Salieri.  De reden hiervoor was dat hij beter inzicht wilde krijgen in de Italiaanse
               zangstijl en adequaat om leren gaan met de tekstbehandeling.

               Zoals ik eerder aangaf, zijn de noten die Beethoven ons heeft nagelaten door mij volledig gerespecteerd,
               inclusief alle tekstherhalingen, hoe vreemd ze soms ook lijken. Wel moest  de pianopartij voor een groot
               gedeelte worden uitgewerkt. Met name het begin was een uitdaging, omdat er geen aanwijzingen waren
               op welke manier Beethoven de piano wilde laten beginnen en met welke beweging. Aan de hand van
               de slotmaten van de pianopartij kon ik echter opmaken dat er sprake moest zijn van een continue
               beweging in achtste noten. Met dat ritme laat ik de piano dan ook beginnen en dat past derhalve heel
               goed bij het verloop van de zangmelodie. Bij maat 17 verandert de sfeer en kondigt zich een soort
               refrein aan. Hier laat ik de begeleidingsfiguur los en volgt de piano de zangmelodie. Deze techniek pas
               ik ook toe in het tweede refrein in maat 64, waardoor de compositie ook rust krijgt. De aanwijzingen
               zoals in maat 21 en 22 zijn origineel en door Beethoven aangebracht. Dat geldt ook voor de aanwijzingen
               boven de maten 17, 26 en 121.

                                                                                              10
               De tempo aanduiding is  vermoedelijk  van Beethoven, al staat hij niet boven  de kopie  die Gustav
               Nottebohm publiceerde. Als deze aanduiding wel van Beethoven is dan is het opmerkelijk dat hij het in
               het Duits aangeeft.  In een later stadium zien we dat de componist de voordracht tempi vaker in het
                                11
               Duits noteert om uiteindelijk in de allerlaatste werken weer terug te keren naar het Italiaans.

               Zoals reeds vermeld, had Beethoven plannen om deze Duitse liederen  op tekst van Goethe gelijktijdig
                                                                             12
               te publiceren in 1823 of later, maar door ziekte en de zorgen over zijn stiefzoon Karl is het er niet meer
               van gekomen.

               Na het verschijnen van ꞌErlkönigꞌ WoO 131 in 2019 is het nu dan de beurt aan ꞌRastlose Liebeꞌ Unv 22.
               Ik hoop van harte dat het een aanwinst zal zijn in de zangliteratuur van de liederen van Beethoven.

               Cees Nieuwenhuizen









               5   Beethoven Briefe, Band 5, pagina 36 No.1562, G. Henle Verlag, München, 1996
               6   Gecomponeerd juni-juli 1815, Steiner & Comp., Wien, mei 1822
               7   Beethoven had hem reeds ontmoet tijdens de reis naar Teplitz in juli 1812 en was van plan hem nogmaals te
                   spreken in 1823
               8   De Italiaanse operaꞌs van Salieri waren erg populair alsmede van andere nu vergeten kleine meesters
               9   Beethoven kreeg les van Salieri, vermoedelijk begin 1799 tot begin 1800. Preciese data zijn niet bekend en
                   worden door musicologen vaak tegengesproken
               10  Zweite Beethoveniana, Gustav Nottebohm, pagina 409
               11  Pas in veel latere werken zien we dat de componist voordrachtstempi in het Duits aangeeft o.a. bij de
                   Pianosonates Opus 90 en 101 en de liederen o.a. Opus 98, 99, 100, 128 en WoO 138, 139, 143, 146, 147 enz.
               12  WoO 131, Unv 22 en Unv 23

                                                            IV
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12