Page 10 - NW-UM0003-Erlkonig
P. 10
eindigen en met deze extra maat kom ik op 110 maten. Beethoven geeft na het ritornello van zijn maat
19 de melodie in de toonsoort Bes aan. Deze volg ik met een pianobegeleiding die de componist noteert
in zijn maat 21. Ik laat deze beweging helemaal doorlopen tot aan maat 42 in mijn uitgave. In dit
gedeelte moest ik bijcomponeren om de tekst te laten aansluiten op "Mein Vater, mein Vater". Dat
gedeelte tot en met maat 61 in mijn partituur is door de componist volledig uitgeschreven, althans de
zangpartij. Het vervolg met de tekst "Mein Vater" moest weer worden toegevoegd en is gebaseerd op
hetzelfde thema maar nu in mineur, bes kleine terts. Om de dramatiek te versterken, schrijf ik hier
triolen in de pianopartij. Ook het gedeelte vanaf maat 75 in de uitgave is door Beethoven aangegeven
maar niet uitgewerkt. Het gaat om de strofe "Ich liebe dich, mich reizt deine schöne Gestalt". Hier moest
ik het vervolg tot aan het verminderd septiem accoord op dis bijschrijven, maat 80, maar de aansluiting
was niet bijzonder lastig omdat het een logische modulatie kende die prachtig harmonieerde met het
zojuist genoemde dis accoord. Van Beethovenꞌs slotnoten in het torso, zijn maten 44 tot 50, heb ik
gebruik gemaakt van een recitatief, in mijn uitgave zijn dat de maten 88 tot en met 97. Deze worden
onmiddellijk gevolgd door de slotmaten die vrijwel volledig door Beethoven zijn nagelaten. Bij deze
maten heb ik alleen de laatste afsluitende maten in de picardische terts toegevoegd.
In deze uitgave zijn twee versies afgedrukt. De eerste is de Original Fassung in d kleine terts voor
sopraan of tenor. De tweede versie staat in c kleine terts voor alt of bas.
Cees Nieuwenhuizen
VI