Page 4 - UM0023-Concerto No. 6 in D major for Piano and Orchestra-Beethoven
P. 4

Voorwoord                                                       Preface





             Op 13 januari 1811 klonk er nieuwe muziek in het Paleis van Vorst   On January 13, 1811 new music was played in the palace of Duke
             Lobkowitz. De avond begon met een ouverture van de componist    Lobkowitz.  The evening  started with an overture of  a composer
             Righini en daarna klonk er een "uitzonderlijk zwaar, maar kunstzinnig   called Righini and after that there was an "exceptionally heavy, but
             nieuw concert van de heer Van Beethoven." Dit citaat, afkomstig van   artistically innovative Concerto of Mr. Van Beethoven." This quote,
             Johann Nepomuk Chotek, beschrijft de muziek die we nu kennen als   which stems from Johann Nepomuk Chotek, describes the music
             het wereldberoemde Vijfde Pianoconcert in Es Opus 73  uit  1808-  that we know now as the world famous Fifth Piano Concerto in E-
             1809. Het had die avond zijn wereldpremière beleefd.            flat major Opus 73 from the  year 1808-1809. That evening  this
             De pianist was Beethovens  leerling aartshertog E.H. Rudolph.   piece received its world premiere.
             Beethoven zelf dirigeerde het stuk. Op 28 november van hetzelfde   The pianist was Beethoven’s pupil Duke E.H. Rudolph. Beethoven
             jaar klonk het werk eveneens in Leipzig, ditmaal met pianist Friedrich   self-conducted the piece. On November 28 of the same year the

             Schneider.  Weer  iets  later,  op  12  februari  1812,  was  de  officiële   piece was also performed in Leipzig, this time with pianist Friedrich
             openbare uitvoering in Wenen, in het Wiener Kärntnertortheater in   Schneider.  A  bit  later,  on  February  12,  1812,  the  official  public
             een Wohltätigkeitsakademie,  met  leerling Carl Czerny achter de   performance in Vienna, in  the Wiener  Kärntnertortheater in a
             piano. Het lastig speelbare Vijfde Pianoconcert in Es Opus 73 werd   Wohltätigkeitsakademie, took place with pupil Carl Czerny at the
             in  die  periode  al  vaak  uitgevoerd.  Carl  Czerny  schreef  over  het   piano. The challenging to play Fifth Piano Concerto in E- flat major
             concert:  "Dit  is  zonder  twijfel  een  van  de  meest  originele,   Opus 73 was played many times in that period. Carl Czerny wrote
             fantasierijke, effectvolle, maar ook een van de moeilijkste van alle   about the concert: "This is without doubt one of the most original,
             bestaande  concerten."  Hij  voegde daaraan  toe:  "met  een    imaginative and effective, whilst also the most  difficult, of all
                                 1
             buitensporige lengte."                                          existing concerts, as well as being of excessive length."  1
             Originele schetsen van het Zesde Pianoconcert                   Original sketches of the Sixth Piano Concerto

             Na het choquerende succes van het Vijfde Pianoconcert in Es Opus   After the shocking success of the Fifth Piano Concerto in E- flat
             73  besloot  Beethoven  in de eerste  maanden  van 1815 om een   major Opus 73 Beethoven decided to put a sixth piano concerto in
             zesde pianoconcert in partituur te zetten. Het is ook plausibel dat   scores in the first months of 1815. He might have thought about a
             hij  aan  een  andere  vorm  dacht,  zoals  een  concertouverture  met   different form, such as a concert overture with piano, or even a
             piano, of zelfs een vierdelig pianoconcert. We weten dat Beethoven   four  part  piano  concerto  as  well.  We  know  that  Beethoven  had
             in die periode met veel nieuwe ideeën rondliep. Zo had hij al eerder   plenty of new ideas in that period. Earlier he had written a kind of
             een soort pianoconcert met koor en solisten geschreven en had hij   piano concerto with choir and soloists and he had plans to write
                                                               2
                                                                                                               2
             plannen om een ouverture met koor te componeren .               an overture with choir .
                                                           3
                                                                                                3
             Beethoven schreef 256 maten van het Zesde Pianoconcert , verdeeld     Beethoven wrote 256 bars of the Sixth Piano Concerto, spread over
                              4
                                                                                     4
             over 30 bladzijden . Het handschrift hiervan wordt bewaard in de   30 pages . The handwriting of this is kept in the Berlin State
             Berlijnse Staatsbibliotheek. Daarnaast zijn er nog 114 pagina’s losse   Library. In addition, there are  114 pages of separate sketches
                                    5
                                                                                   5
                                                                                                            6
             schetsen die zich bevinden in diverse andere bibliotheken. Van al   preserved in various other libraries. I studied detailed digital copies
                                                                  6
             deze partituren en schetsen heb ik gedetailleerde digitale kopieën   of all these scores and sketches to get a complete picture of the
             bestudeerd om een ꞌvolledigꞌ beeld te krijgen van het materiaal. De   material. The sketches and the scores are interesting and extensive.
             schetsen en de partituur zijn interessant en uitgebreid. De partituur   The score is not a musical reduction but rather a rough ꞌconceptꞌ.
             is geen muzikaal uittreksel, eerder een grof ꞌconceptꞌ. Zoꞌn concept   Beethoven made such concepts at a very early stage, capturing the
             maakte  Beethoven  in  een  heel  pril  stadium.  Hij  legde  de  meest   most important information about the entire part: key, modulation,
             saillante gegevens van een heel deel vast, zoals de toonsoort,   form, dramatic twists, solo parts etc.
             modulaties, vorm, dramatische wendingen en sologedeelten.
             Zoꞌn ruw  concept  kan niet omgevormd  worden tot een  speelbare   Such  a  rough  concept  cannot  be  turned  into  a  playing  version
             versie zonder een behoorlijke eigen inbreng: er moet wat ꞌbijꞌ worden   without a proper degree  of additional  input,  it  needs some
             gecomponeerd. Daarom  geef  ik  er de  voorkeur  aan om  niet  te   ꞌadditionalꞌ composing. Therefore, I prefer not to speak about a
             spreken over een ꞌreconstructieꞌ, maar over een ꞌspeelbaar werk op   ꞌreconstructionꞌ, but about a ꞌplayable work based on material from
             basis van materiaal van Beethovenꞌ. Alle materiaal van Beethoven   Beethovenꞌ. All of Beethovenꞌs material is used unaltered, the rest
             zelf is ongewijzigd gebruikt, de rest is voltooiing. Dat onderscheid is   is  completion.  That  distinction  is  important,  because  similar
             belangrijk,  want  maar  al  te  gemakkelijk  worden soortgelijke   compositions are easily  presented  as  an  ꞌunknown Beethovenꞌ,
             composities gepresenteerd als een ꞌonbekende Beethovenꞌ, waarmee   which does not do justice to Beethoven. We will never know what
             Beethoven geen recht wordt gedaan. We zullen nooit precies weten   Beethoven exactly had in mind with this concert.
             wat Beethoven van plan was met het concert.


            1  "Es ist dies ohne Zweifel eines der originellesten, phantasiereichsten, effectvollesten, aber auch schwierigsten, von allen existirenden Concerten (…)
              übermässige Länge der Composition"
            2  The Choral Fantasy in C minor Opus 80 from 1808
            3  Opus 136, page 897 Volume 1. Numbering of unfinished works by Beethoven according to the new Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis. Kurt
              Dorfmüller, Norbert Gertsch and Julia Ronge, G. Henle Verlag. Munich 2014
            4  Unv 6 Hess 15, page 586 Volume 2. Numbering of unfinished works by Beethoven according to the new Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis.
              Kurt Dorfmüller, Norbert Gertsch and Julia Ronge, G. Henle Verlag. Munich 2014
            5  Autographe Partitur, 1. Satz, T. 1-256: D-B, Mus. ms. autogr. Beethoven Artaria 184
            6  Mus. ms. autogr. Beethoven, Mendelssohn 6, notes and sketches, 1814-1815

                                                                           I
   1   2   3   4   5   6   7   8   9