Page 8 - UM0023-Concerto No. 6 in D major for Piano and Orchestra-Beethoven
P. 8
Beethoven echter hoorde dat Napoleon zichzelf tot keizer had name Bonaparte. However, when Beethoven heard that Napoleon
gekroond, ontstak hij uit in grote woede en verwijderde de naam had crowned himself emperor, he burst out in great anger and
weer. Beethoven heeft altijd ambivalente gevoelens ten aanzien van removed the name. Beethoven always held ambivalent feelings
Napoleon gehouden. about Napoleon.
Veel muziek in Beethovens tijd werd beïnvloed door de grote A lot of music in Beethovenꞌs time was influenced by march music
hoeveelheid marsmuziek van het Franse leger in Oostenrijk. of the French army in Austria. Percussion and brass were frequently
Slagwerk en koperblazers werden daarbij veelvuldig gebruikt. Deze used. We also find these features in many of Beethovenꞌs works:
kenmerken vinden we ook terug in veel van Beethovens werken. think of the fierce outbursts in Missa Solemnis Opus 123 , in the
11
Denk bijvoorbeeld aan de felle uitbarstingen in de Missa Solemnis cantate Der glorreiche Augenblick Opus 136 12 and the finale of
Opus 123 , in de cantate Der glorreiche Augenblick Opus 136 en the Ninth Symphony Opus 125 . Another example we find in
11
13
12
de finale uit de Negende Symfonie Opus 125 . Een ander voor- Wellington Victory Opus 91 where the composer demonstrates
13
,
beeld vinden we in Wellingtons Sieg Opus 91, waar de componist de the influence of the march in a clear way. The march and
invloed van de mars heel duidelijk tot uitdrukking brengt. De mars especially its specific rhythm is widely used by the composer in his
14
en dan met name het specifieke ritme ervan wordt door de late works. The master composed a number of military marches,
componist veel toegepast in de latere werken. 14 De meester such as the Zapfenstreich in F major WoO 18 from 1809, the
componeerde een aantal militaire marsen, zoals de Zapfenstreich in same year in which he wrote the Fifth Piano Concerto Opus 73,
F WoO 18 uit 1809, hetzelfde jaar waarin hij het Vijfde Pianoconcert the marches WoO 19 and 20 from 1810 as well as the Marsch zur
Opus 73 schreef, de marsen WoO 19 en 20 uit 1810 alsmede de groβen Wachtparade in D major WoO 24 from 1815-1816.
Marsch zur groβen Wachtparade in D WoO 24 uit 1815-1816.
Deze mars heeft opvallend veel overeenkomsten met het Zesde This march has striking similarities with the Sixth Piano Concerto:
Pianoconcert: toonsoort, thematische verwantschap, jaar en the key, thematic relationship, year and sketchbook. 15 Many
schetsboek komen overeen. 15 Veel schetsen van de mars staan in sketches of the march are in the same sketchbooks as the Sixth
dezelfde schetsboeken als het Zesde Pianoconcert: Mendelssohn 6 Piano Concerto: Mendelssohn 6 sketchbook.
schetsboek.
De mars heeft een grote orkestbezetting: 2 piccoloꞌs, 2 hoboꞌs, 5 The march has a large orchestral complement: 2 piccolo's, 2 oboes,
klarinetten, 2 fagotten, contrafagot, serpent, 6 hoorns, 8 trompetten, 5 clarinets, 2 bassoons, contrabassoon, serpent, 6 horns, 8
2 trombones en uitgebreid slagwerk. trumpets, 2 trombones and extensive percussion.
Waarom is het belangrijk om deze bezetting te noemen? Dit zit hem Why is it so important to mention this orchestral complement? This
vooral in het feit dat de componist erg bezig was met het zoeken is mainly due to the fact that the composer was occupied with the
naar nieuwe instrumentatietechnieken. De toepassing van vele hout- search for new instrumentation techniques. The application of
en koperblazers heeft dan weer effect op de algehele instrumentatie many woodwind and brass instruments has an effect on the overall
van het werk en de balans tussen piano en orkest. Zodoende dwong instrumentation of the work and the balance between piano and
hij zichzelf door die keuze de gehele instrumentatie onder de loep te orchestra. Thus, he forced himself through that choice to examine
nemen en diverse aanpassingen te maken. the entire instrumentation and to make various adjustments.
Beethoven bleef zichzelf steeds weer vernieuwen en koos nooit voor Beethoven constantly refreshed his thinking and never went for the
de makkelijke oplossing. In het werk dat nu voor u ligt, heb ik easy solution. This work, based on material from Beethoven for an
getracht deze manier van werken terug te laten komen. Ik hoop dat unfinished Sixth Piano Concerto, clearly demonstrates that once
het uiteindelijke resultaat een bijdrage levert aan onze kennis over again. I hope the listener will enjoy this work and appreciate it as
Beethovens muzikale ontwikkeling. a new contribution to our knowledge of Beethovenꞌs musical
development.
Cees Nieuwenhuizen Cees Nieuwenhuizen
11 Agnus Dei, bars 164-190 and 326-354
12 Es treten hervor, part 6, bars 49-69
13 Alla Marcia, bars 331-434
14 Piano Sonata No.28 in A major Opus 101, Lebhaft. Marschmässig; Symphony No.9 in D minor, Alla Marcia
15 The sketches of the Sixth Piano Concerto originate from 1815-1816; The final score of the Marsch zur groβen Wachtparade in D major WoO 24 is from
June 15, 1816
V