Page 7 - UM0023-Concerto No. 6 in D major for Piano and Orchestra-Beethoven
P. 7

Aan de motieven en themaꞌs in het schetsmatig uitgeschreven Zesde   The motifs and subjects in the sketch of the Sixth Piano Concerto
             Pianoconcert  is te zien dat de hoorns in twee stemmingen gebruikt   show that the horns could be used in two voicings. In this case,
             zouden kunnen zijn. In dit geval zou dat neerkomen op twee hoorns   that  would  amount  to  two  horns  in  D  and  two  in  B-flat.  In
             in D en twee in Bes. In Beethovens tijd waren er alleen natuurhoorns.   Beethoven's time there were only natural horns. These were horns
             Dat waren hoorns  die slechts  een beperkt aantal tonen konden   that could only produce a limited number of tones in a certain key. 8
             voortbrengen in een bepaalde toonsoort. Door twee natuurhoorns   By  using  two  horns  in  two  different  voicings,  Beethoven  could
                                                  8
             in twee verschillende stemmingen te gebruiken kon Beethoven de   significantly expand the possibilities of the horn party.
             mogelijkheden van de hoornpartij dus aanzienlijk uitbreiden.
             Het  eerste  deel  van  het  Zesde  Pianoconcert is  een  kenmerkende   The first part of the Sixth Piano Concerto  is a distinctive march. The

             mars. De instrumentatie met pauken, trompetten en hoorns zorgt   instrumentation with  percussion, trumpets  and horns creates  a
             voor een samenklank die zo van het slagveld zou kunnen komen.   sound that could come straight from the battlefield. When I started
             Toen ik begon met het in kaart brengen van al het materiaal van dit   mapping all the material of this concert, I felt that four horns were
             concert,  merkte  ik  dat  er  sprake  moest  zijn  geweest  van  de   needed.  At  that  time  this  was  no  longer  so  remarkable  for
             toepassing van vier hoorns. Dat was in die tijd bij Beethoven niet   Beethoven because almost all his later works are equipped with four
             meer zo opmerkelijk, omdat vrijwel al zijn latere werken zijn voorzien   horns. An example of this is the beginning of the Overture in C
             van vier hoorns. Een voorbeeld hiervan is het begin van de Ouverture   major  Opus  115, from the  same year,  where four  horns  are
                                                                                                                           9
             in  C  Opus  115,  uit  hetzelfde  jaar,  waar  de  vier  hoorns  prachtig   beautifully applied in conjunction with the bassoons. This sound I
                                                              9
             worden  toegepast in samenwerking met de fagotten. Deze klank   also heard clearly in the Sixth Piano Concerto: with four horns the
             hoorde ik ook duidelijk terug in het Zesde Pianoconcert: het tweede   sound  of  the  second  subject  would  be  the  same  way  as  in  the
             thema zou met vier hoorns op een zelfde wijze kunnen klinken als   above-mentioned Overture in C major.
             in bovengenoemde Ouverture in C.

             Echter, in pianoconcerten was het gebruik van vier hoorns nog niet   However, in piano concerts, the use of four horns had not occurred
             eerder voorgekomen en we weten dan natuurlijk ook niet honderd   before, and of course, we do not know 100 percent whether the
             procent zeker of de componist het zou hebben toegepast. Anderzijds   composer would have used it. On the other hand, it is well-known
             is het wel bekend dat Beethoven een alternatief plan had om dit   that  Beethoven  considered alternative forms for  this Sixth Piano
             Zesde Pianoconcert  als ouverture uit te schrijven maar dan met piano   Concerto, but with piano solo. In that case, four horns would once
             solo. In dat geval zouden vier hoorns weer wel plausibel zijn geweest   again have been plausible and this would have been unique in an
             en zou deze vorm als ouverture met piano uniek zijn geweest. Maar   overture with piano. I tend to believe that the inherited material
             zelf neig ik naar de opvatting dat het nagelaten materiaal is bedoeld   and sketches are intended as a first part of a new piano concerto,
             als  een  eerste deel  van een  nieuw pianoconcert,  daarbij    using four horns. Beethoven used four horns in all overtures after
             gebruikmakend van vier hoorns. In alle ouvertures na 1811 gebruikt   1811. Four horns were therefore logical if he had written a concert
             Beethoven vier hoorns; dit was dus een logische keuze als hij een   overture with a piano.
             concertouverture had geschreven met piano.

             Ik heb in dit werk uiteindelijk gekozen voor de vier hoorns. Soms   I have chosen to use the four horns in this work. Sometimes the
             gebruikt de componist de hoorns in twee stemmingen bijvoorbeeld   composer uses the horns in two voicings, for example in C and F
             in C en F, in de toneelmuziek van Die Ruinen von Athen Opus 113,   as in the stage music of Die Ruinen von Athen Opus 113, or later
             of later in D en Bes in de Negende Symfonie Opus 125.           in D and B-flat as in the Ninth Symphony Opus 125.
             In  andere  gevallen  staan  de hoorns  alle vier  in  één  stemming,   In other cases, the horns are all four in one voice, for example in
             bijvoorbeeld  in  de  Ouverture  in  C  Opus  115,  ook  uit  1815.   the  Overture  in  C  major  Opus  115,  also  from  1815.  Beethoven
             Beethoven schrijft in zijn schetsen het gebruik van de hoorns in D   requires in his sketches the use of the horns in D. All four horns I
             voor.  Alle  vier de  hoorns  gebruik  ik  in  deze  stemming.  In  de   use in this  voicing. In  the  Overture  in  C major Opus 115  the

             Ouverture  in  C  Opus  115 laat  de  componist  het  openingsthema   composer  chooses  to  play  the  opening  subject  with  four  horns,
             spelen  door  de  vier  hoorns  en  dit  kon  ik  ook  toepassen  in  het   and  I  could  apply  this  in  the  second  subject  of  the  Sixth  Piano
             tweede  thema  van  het  Zesde  Pianoconcert.  Er  is  ook  weer   Concerto. There is also a thematic agreement with the subject of
             thematisch een overeenkomst met het thema van deze Ouverture in   the Overture in C major Opus 115 and the second subject of the
             C  Opus  115  en  het  tweede  thema  van  het  nieuwe  Zesde   new Sixth Piano Concerto. The coloring of the bassoons with the
             Pianoconcert. Het ꞌinkleurenꞌ van de fagotten samen met de hoorns   horns  is  very  obvious.  Beethoven  uses  the  clarinet  here  in  the
             ligt dan erg voor de hand. De klarinetten worden door Beethoven   same way  as in the other works. Sometimes he  doubles the
             op  dezelfde  wijze  toegepast  als  in  de  andere  werken.  Soms   bassoons  and  horns  in  a  way  like  in  Opferlied  Opus  121b  from
             verdubbelt hij de fagotten en hoorns op een manier zoals we in het   1824.
             Opferlied Opus 121b  uit 1824 zien.

             Invloed van Napoleon en gelijkenissen met de Grote Mars in      Influence  of  Napoleon  and  similarities  with  the  Great
             D                                                               March in D major



             Het Zesde Pianoconcert kan niet los worden gezien van de relatie   The Sixth Piano Concerto  cannot be understood without taking into
             tussen Beethoven en Napoleon (1769-1821). Deze Franse keizer, die   account  the  relation  between  Beethoven  and  Napoleon  (1769-
             oorspronkelijk Napoleone  di Buonaparte heette, had  een  grote   1821).  This French  emperor,  originally  called  Napoleone  di
             invloed  op Beethovens  leven.  De componist zag in hem  een    Buonaparte, had a major  influence on Beethoven's life. The
             kampioen van de vrijheid, de man die het volk verlost had van de   composer saw him as a champion of freedom, the man who had
             onderdrukking.  Zijn  bewondering  drukte  de  meester  uit  in  de   freed  the  people  from  oppression.  The  master  expressed   his
                                                                                                  10
             Eroica ;  op  het titelblad  stond  zelfs  de  naam  Bonaparte.  Toen   admiration in the Eroica ; On the title page he even wrote the
                  10
            8    Horns in F - B-flat - E-flat - D - A - etc.
            9    Overture Zur Namensfeier Opus 115
            10  Symphony No.3 in E-flat major Opus 55 (1803)
                                                                          IV
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12