Page 5 - UM0023-Concerto No. 6 in D major for Piano and Orchestra-Beethoven
P. 5

Om  een goed beeld te  vormen van hetgeen  Beethoven  van  plan   To get a good picture of what Beethoven might have intended, it is
             geweest zou kunnen zijn, is het van belang om eerst alle noten de   important to first put all the notes in the right place. This means
             juiste plek te geven. Dit betekent dat ik me daarbij exact houd aan   that I exactly adhere to the existing, handwritten notes, just like
             de  bestaande  overgeleverde  noten,  zoals  de  componist  het  heeft   the composer has meant them to be: I do not change any note.
             bedoeld, waarbij ik geen enkele noot verander. Het handschrift van   Beethovenꞌs handwriting is difficult to read and is not always clear
             Beethoven is moeilijk te lezen en hij is niet altijd duidelijk met de   with respect to symbols and keys.
             voortekens en sleutels.
             Na  het  in  kaart  brengen  van  de  noten  kon  ik  beginnen  met de   After mapping  the notes, I began to fill in missing notes. For
             invulling  van  ontbrekende  noten.  Zo  schrijft  de  componist  een   example, the composer writes a flute party in a certain bar until it
             fluitpartij in een bepaalde maat om dan ineens af te breken. Een   suddenly stops. A little further, however, he picks up the thread.
             maat verder pakt hij echter de draad weer op. Waarschijnlijk wilde   Probably the composer wanted to fill it in at a later stage when the
             de componist dit soort invullingen in een later stadium gaan doen,   raw outline of the work was completed. I do this with great caution:
             wanneer het werk in grote lijnen klaar was. Hierbij geldt grote   one never knows what the master intended to do in this case. In
             voorzichtigheid: we weten namelijk nooit zeker wat de meester in dit   order  to  get a reasonably correct  solution,  I  look  at  his  other
             geval van plan was. Om toch tot een enigszins juiste conclusie te   compositions from the same period. With the manuscripts and the
             komen, kijk ik in een dergelijk geval naar zijn andere composities uit   final result of these works, I thus get an image of a possible course
             dezelfde  tijd.  Met  de  handschriften  en  het  eindresultaat  van  die   of the work. In this way I can fill in notes or other things with a
             werken  vorm  ik mij op  die manier een  beeld van  een mogelijke   certain probability. The most difficult part is of course the piano
             werkwijze. Zodoende kan ik met een zekere waarschijnlijkheid een   party. We know that Beethoven always wrote this part at the very
             aantal  zaken  invullen  of  toevoegen.  Het lastigste  onderdeel is   end. Even after a first performance, he wanted to make changes,
             natuurlijk de pianopartij. We weten dat Beethoven deze altijd pas als   before it finally went to the publisher. In this Sixth Piano Concerto
             laatste uitschreef. Zelfs na een eerste uitvoering wilde hij, voordat   Beethoven also leaves away various voices and musical phrases,
             de  partituur  definitief  naar  de  uitgever  ging,  nog  wel  eens   such as the left hand of the piano. Sometimes he only writes them
             veranderingen  aanbrengen.  In  dit  Zesde  Pianoconcert  laat   partly. A beautiful example is the beginning of bar 11. The piano
             Beethoven ook diverse stemmen en muzikale fraseringen weg, zoals   plays a number of opening bars: the composer only writes an upper
             de linkerhand van de piano. Soms schrijft hij ze maar ten dele uit.   voice,  the  right  hand,  but  after  analyzing  a  few  sketches,  and
             Een voorbeeld hiervan is het begin van maat 11. De piano speelt hier   based on experience, I know that the composer must have intended
             een  aantal openingsmaten. De componist schrijft slechts een    unisono for both hands and that it must be played tremolo.
             bovenstem, de rechterhand, maar op grond van mijn analyse van
             diverse schetsen, weet ik  dat  de componist hier  unisono moet
             hebben bedoeld voor beide handen en als triller.

             Beethovens Zesde Pianoconcert  zou wellicht ergens in het najaar van   Beethovenꞌs Sixth Piano Concerto  would perhaps have got its world
             1815 in première zijn gegaan. Hij wilde weer een Akademie geven   premiere somewhere in the autumn of 1815. He wanted to organize
             met hoofdzakelijk eigen werk, maar door gebrek aan belangstelling   an Akademie with mainly his own work, but due to a lack of interest
             is dit grote gebeuren nooit van de grond gekomen. Het geweldige   this big event never took place. The overwhelming enthusiasm for
             enthousiasme voor de componist bij het publiek was als sneeuw voor   the composer amongst the wider audience had declined rapidly,
             de zon verdwenen, ondanks het feit dat de componist op 8 en 12   despite the fact that the composer enjoyed big successes with his
             december 1813, 2 januari en 27 februari 1814 nog grote successen   Wellingtons  Victory  Opus  91,  in  which  the  battle  between  the
             had met zijn Wellingtons Sieg Opus 91, waarin de strijd tussen het   English  and  the  French  armies  is  beautifully  orchestrated,  on
                                                                                                             nd

             Engelse en het Franse leger op prachtige wijze wordt weergegeven   December 8 and 12, 1813, January 2 and February 27, 1814.
             door het orkest.                                                He had to fall back to compositions like the many folk songs for the
             Hij  moest  het  nu  weer  hebben  van  composities  zoals  de  vele   English market and various occasional works. Presumably, this is
             volksliederen voor de Engelse markt en diverse gelegenheidswerken.   the main reason why Beethoven never completed the Sixth Piano
             Vermoedelijk is dit ook de belangrijkste reden dat Beethoven het   Concerto. Stories that this would be due to its increasing deafness
             Zesde Pianoconcert  nooit heeft voltooid. Verhalen dat het door zijn   are unlikely, especially  because  the composer wrote many  very
             toenemende doofheid zou komen, kunnen betwijfeld worden, vooral   large and important works since then, all of which were completed:
             omdat  de  componist  nog  vele  zeer  grote  en  belangrijke  werken   the late piano sonatas, the string quartets, the Ninth Symphony and
             schreef, die  allemaal  zijn  voltooid:  de  late  pianosonates  en   the Missa Solemnis were all composed after 1815.
             strijkkwartetten, de Negende Symfonie en de Missa Solemnis werden
             allemaal na 1815 gecomponeerd.

             Sonatevorm van het concert                                      Sonata form of the concerto

             Pianoconcerten, maar eigenlijk alle concerten, symfonieën, kamer-  Piano concerts, but actually all the concerts, symphonies, chamber
             muziek en sonates in de klassieke en vroeg romantische periode,   music and sonatas in  the classical  and  early  romantic  period,
             ongeveer 1740-1840, zijn bijna altijd gebaseerd op de zogenoem-  approximately  1740-1840,  are  almost  always  based  on  the  so-
             de hoofdvorm of sonatevorm. Dat wil zeggen dat een compositie   called main form or sonata form. That means, a composition has a
             een vaste structuur heeft, bestaande uit een expositie, een door-  basic structure consisting of an exposition, a development, a reprise
             werking, een reprise en, soms, een coda.                        and, sometimes, a coda.
             De expositie begint  met  een eerste  thema.  Daarna volgt  er een   The  exposition begins  with a first  subject. Then there is  a
             overgangszin naar een tweede  thema. Dit thema staat, als de    modulating transition to a second subject. This subject, if the main
             hoofdtoonsoort in majeur is, in de dominant van die toonsoort. Is de   key is in major, is in the dominant of that key. However, if the main
             hoofdtoonsoort echter mineur, dan staat het tweede thema in de   key is in minor, then the second subject is in the major parallel.
             majeur  parallel. Vervolgens komt er  een doorwerking en  dan  de   Then there is a development followed by the reprise of the previous
             reprise van het eerdere materiaal. Tot slot eindigt de hoofdvorm met   material. Finally, the main form ends with a coda.
             een afsluiting of coda.


                                                                           II
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10